Majoros Nándor,
a százhalombattai Széchenyi István Technikum és Gimnázium
diákjának írása
Az olvasás és a könyvtár szerepe a családom életében
Aztán megszülettük mi. Elsőnek én
láttam meg a napvilágot, pontosan kettő évre rá az öcsém. A mi első
találkozásunk a könyvekkel az esti meséknél kezdődött. Nagyon tetszettek,
imádtuk a verseket, a meséket, a különböző történeteket (amikhez később
színházunk és bábunk is volt, sokszor játszás közben mesélték el a történetet).
Voltak rendszeresen ismétlődő történetek, amiket már annyiszor halottunk, hogy
kívülről tudtuk (később ennek jelentősége is lesz!). Aztán jött az óvoda. Rengeteg
mesében és előadásban volt részünk! Sokat szerepeltünk anyák napján,
ünnepségeken. Itt van is egy vicces történetem, de anya szerint állati ciki
volt. Ugyanis az öcsém úgy gondolta, hogy nem tudnak neki semmi újat mutatni,
ezért hazamegy. Így, mint aki jól végezte a dolgát, kilógott a csoportjából.
Persze észrevették, hogy a kerítésen próbál kimászni. Megkérdezte az óvónő,
hogy bántotta-e valaki vagy mi történt egyáltalán? Az öcsém közölte vele, hogy
unalmas és semmi újat nem tudnak neki olvasni, mert már anya minden mesét
elolvasott. Mint mondtam, anya kissé fanatikus. Óvodás korunkban iratkoztunk be
a gyermekkönyvtárba. Amikor csak tehettük, szombaton mentünk egy kis időre. Új
könyvekért, játszani és ismerkedni a hellyel. Családias légkör fogadott bennünket.
A könyvtáros hölgyek nagyon aranyosak voltak velünk. Rendszeresen diafilmeket
is kölcsönöztünk vagy cd-t, amin meséket hallgatunk. Emlékszem a Bambira, amit
otthon még lemezjátszón hallgattuk. A Bambit anya az étkezőbe is felfestette. Lényegében
az egész házat telifestette gyermekkorunk meséinek szereplőivel. (Erről
csatolok pár képet is.)
Aztán jött az iskola. Az
osztályfőnökünk minden tanítási napot, az első óra előtt felolvasással kezdett,
számos könyvet olvasott így fel nekünk az évek alatt. A könyvtárba hetente vitte
át az osztályt könyvet kölcsönözni, vagy csak egy előadásra, szavalóversenyekre,
történeti előadásokra stb. Alsóban minden kötelező olvasmányból írtunk olvasó
naplót, és év végén megnéztük színházban is. Többször voltunk nyáron a könyvtárban
„táborozni” a tesómmal. Nagyon szerettünk, bár ezek sajnos csak egy-egy hetek
voltak. Mikor már tudtunk jól, folyamatosan olvasni, anya megengedte, hogy
minden hónapban választhatunk egy könyvet a könyvesboltokból. Ez az egy dolog
volt, amire soha nem mondott nemet. A szülinapokra, névnapokra, karácsonyra a játékok
mellett mindig könyveket is kaptunk. Egy idő után azért a könyveket szűrni
kezdte, olyan módon, hogy előbb ő olvasta el, és csak akkor mi, ha megfelelőnek
ítélte a tartalmát.
A tesómmal megrökönyödve vettük
észre, hogy majdnem minden kötelező verset kívülről tudunk (Anyám tyúkja,
Családi kör, János vitéz stb.) és nem értettük, hogy a többi gyerek miért nem
szereti ezeket a verseket és miért nem ismeri. Először nem jöttünk rá mi
történt, aztán leesett, hogy anyánk trükközött velünk. Mivel születésünk óta a
legtöbbször a kötelező versek voltak az esti mesék. Ezzel nagyon megkönnyítette
ezt az időszakot számunkra.
Ma már gimnazista vagyok és csak
a neten olvasok. Tudom, ennek nincs könyv illata, de a kötelező olvasmányok
miatt azért előveszem a nyomtatott könyveket is. Az érdeklődésem most már inkább
a képregények, mangák felé irányul. Sajnos, ezek nagyon ritkán jelennek meg
magyarul, ezért angolul olvasom őket. A filmeket is angol felirattal nézem
különböző csatornákon, igaz, ez már az olvasás más formája. Tudom, itt már nem
az én képzeletem és fantáziám adja a történet egy részét, de még mindig így is
olvasok.
Ez az én családi történetem az
olvasásról.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése