Molnár Marcell, a Babits Mihály Gimnázium (Újpest) diákjának írása a kötelező olvasmányokról
A kötelező olvasmányok egyik szerepének
annak kellene lennie, hogy a gyerekek megszeressék az olvasást, mivel ezek az
első olyan lényegi könyvek, amelyeket már egyedül kell elolvasni és megérteni.
Alsóban a jó kötelező olvasmányokkal
lehet megszerettetni az olvasást, és akkor később is szívesebben olvasnak. Már léteznek az olvasni tanuló gyerekeknek
tudásszint szerinti könyvek, például a „Most én olvasok!” vagy az „Olvass
velem!” sorozat, így a kezdő olvasók sem ijednek meg a hosszabb szavaktól, a
bonyolult mondatoktól, vagy a teleírt oldalaktól. Ezeket a sorozatokat
pedagógusok segítségével állították össze. A nagyobb gyerekeknek például Berg
Judit könyvei is érdekesek lehetnek. Ezek jó kötelező olvasmányok lennének. A
klasszikus műveket pedig együtt dolgozhatnák fel a diákok.
A kezdeti lendületet sajnos a felső
tagozatban és a középiskolákban könnyebb elveszíteni. Általános probléma, hogy
a fiatalok ebben a korszakukban inkább a modern kommunikációs felületeken, azok
nyelvezetével és dinamikájával kommunikálnak. Ez a gyors, intenzív kommunikáció-váltásokat
jelenti. A diákok szókincse leegyszerűsödik, a fő cél a gyors és hatékony
információmegosztás. Ezért tipikusan gyakori a rövidítések használata.
Ennek az impulzív, célirányos
kommunikációs környezetnek teljes ellentétét mutatja a kötelező olvasmányokra
fordítandó időigény és „erőbefektetés”.
A kötelező olvasmányok kapcsán talán
az a legnagyobb probléma, hogy évtizedek óta nem nagyon változtak. Annyiban
talán ez indokolt, hogy a kötelező olvasmányok nagy része a magyar és
világirodalom klasszikus művei, illik őket ismerni. Ezek a könyvek néha a nehéz
nyelvezet, a túl komoly téma miatt a fiataloknak nem szórakoztatóak. A kötelező
olvasmányok témái (pl. történelem, szerelem) sem felelnek meg mindenkinek,
hiszen nem egyforma a diákok ízlése. Szerintem nehéz olyan szerelmes könyvet
találni, ami a fiúkat érdekli, viszont az Egri csillagok a lányoknak is
megfelelő, hiszen van benne szerelmi szál, tehát nem lehetetlen. Sokszor
probléma, hogy a téma nem az adott korosztálynak való (pl. A kőszívű ember fiai),
vagy még a könyv témájának történelmi hátterét nem ismerik, mert nem tanulták.
Ez az iskolai feldolgozást is megnehezítheti. Vannak olyan könyvek, amelyek
témája mindig aktuális (pl. Rómeó és Júlia). A Pál utcai fiúk története is
mozgalmas, megfelel a mai kornak.
Véleményem szerint úgy lehetne
megoldani ezt a problémát, ha a klasszikus műveket nem teljes részletességgel
kellene megtanulni, részeket kellene elolvasni, és ezek alapján feldolgozni. Mi
így vettük Homérosztól az Iliászt és az Odüsszeiát. Ez minden iskolában ugyanaz
lenne. Emellett lennének szabadon választott könyvek, amikből választani
kellene akár négyet-ötöt. Így a „kötelező” szó nem váltana ki negatív érzést,
és a jelentős irodalmi műveket mindenki ismerné. A választható könyvek akár
igazodhatnának az adott iskola szakirányához (pl. művészeti témájú könyvek egy
művészeti iskolában). Egy másik opció lehetne az, hogy a kortárs írókat is
bevonnák a kötelező olvasmányok összeállításába. Én szívesebben olvasnám
valamelyik kortás író művét, mert sokkal hétköznapibban fogalmaznak, és
könnyebben megértem a kortárs műveket.
Ha a tanárok figyelembe vennék a
fentieket, akkor szerintem mindenki szívesebben olvasná el a kötelező
olvasmányokat. A kötelező olvasmányok listájának összeállításakor meg kellene
fontolni a modernizálást!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése